Related Paintings of unknow artist :. | The connoisseurs | Savage Island Niue | Portrait of a Young Boy | Painting of John the Baptist, | Consumador and visionary | Related Artists:
Cornelisz van Haarlem1562-1638
Dutch
Cornelisz van Haarlem Galleries
Dutch painter and draughtsman. He came from a wealthy family. During the Spanish siege and occupation of Haarlem (1572-7), his parents moved elsewhere, leaving their son and large house in the protection of the painter Pieter Pietersz. (1540/41-1603), who became Cornelis's teacher. In 1579 Cornelis travelled to France by sea, but the journey terminated at Rouen because of an outbreak of plague. He then became a pupil of Gillis Congnet in Antwerp, with whom he stayed for one year. In 1580-81 he returned permanently to Haarlem, and in 1583 he received his first official commission from the city, a militia company portrait, the Banquet of the Haarlem Civic Guard (Haarlem, Frans Halsmus.). Around 1584 he befriended Hendrick Goltzius and Karel van Mander, with whom he is said to have established a kind of academy.
georg engelhardt schroderGeorg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter.
Mauritz Lindstrom(26 April 1849 - 11 December 1923) was a Swedish painter. He was born in Västmanland and studied at the Royal Swedish Academy of Arts in Stockholm, in 1869 - 72. He went to Munchen and Paris to continue his studies, and lived in England from early 1880s to 1889. Lindström is best known today for his landscapes.